Over mij

32 jaar, woonachtig met mijn wederhelft in Gent. Mama van schat Nora (°september 2007) en minischat Remi (°augustus 2009) die momenteel het grootste deel van mijn tijd en gedachten in beslag nemen.

E-mailadres

dinsdag 27 april 2010

Zucht.

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=N72PFDUV&postcode=9000

Inschrijvingsbeleid Gent creëert concentratiescholen


dinsdag 27 april 2010
Juffen Lindsay en Leen met hun kleuters: 'Probeer maar uit te leggen dat iets “op, een stoel ligt, als geen enkele kleuter weet wat een stoel is.' jv
GENT - Van de 25 kleuters in de eerste kleuterklas van juf Lindsay Schepens in het Gentse Sint-Lievenscollege spreekt er maar één thuis Nederlands.
'In de eerste kleuterklas moeten we onze kleuters begrippen bijbrengen als op en onder', zegt juf Lindsay Schepens. 'Maar probeer maar eens uit te leggen dat iets op een stoel ligt, als er geen enkele kleuter in de klas zit die weet wat een stoel is.'
In de acht jaar dat Lindsay juf is in het Sint-Lievenscollege, heeft ze de situatie er razendsnel zien veranderen. 'Het aantal niet-Nederlandstalige kinderen is almaar gestegen, tot ik nu dus met een klasje zit met bijna allemaal kinderen die thuis geen Nederlands spreken. Ik kan je verzekeren dat het in september bikkelhard is: in een klas terechtkomen waar niet één kind je begrijpt. Waar de kindjes wenen, maar je hen niet kan troosten omdat je hen niet verstaat, en zij jou niet. Met gebarentaal kun je veel, maar niet alles.'
Collega's zeggen soms dat het zo stil is in Lindsays klasje. 'Maar dat is dan vooral omdat alle kinderen op zichzelf bezig zijn: omdat ze allemaal verschillende talen spreken - Turks, Marokkaans, Frans, Indisch... - hebben ze in het begin ook onderling weinig contact. Dat is uiteraard dubbel jammer, want kinderen leren normaal ook veel van elkaar. Maar zoals het nu gaat, moet het allemaal van mij komen.'
Lindsays collega Leen Dervaux valt haar bij. 'Het is soms echt wel frustrerend. In mijn klasje heb ik twaalf kleuters, allemaal anderstaligen. Het probleem is ook dat die kindjes thuis absoluut geen contact hebben met het Nederlands. Als ze dan tegen het einde van het schooljaar wat vooruitgang hebben geboekt, merken we dat ze na de grote vakantie ineens weer een heel stuk kwijt zijn van wat ze hebben geleerd.'
Directeur Alex Galle van het Sint-Lievenscollege vindt dat het inschrijvingsbeleid in Gent daarom dringend moet worden aangepast. 'Niemand is tevreden over dit soort situaties. Nederlandstalige ouders vinden dat hun kinderen te weinig bijleren in anderstalige klasjes, maar ook anderstalige ouders vrezen dat hun kind te weinig Nederlands zal leren. Het probleem van het kamperen aan de schoolpoorten is nu misschien wel opgelost, maar om alle ouders op te vangen die nu ontevreden zijn, zou je een grote circustent nodig hebben.'
Het huidige systeem, waarbij kinderen voorrang krijgen die het dichtstbij wonen, leidt tot concentratiescholen van anderstalige kinderen, zegt Galle. 'Onze school ligt in het centrum en door die nabijheidsregel krijgen we een grote instroom van anderstalige kinderen. Doordat hun broertjes en zusjes vervolgens voorrang krijgen bij de inschrijvingen, hebben we amper nog plaatsen over voor kinderen die thuis wel Nederlands spreken. Dit jaar, bijvoorbeeld, waren dat er drie.'
Schepen van Onderwijs Rudy Coddens (SP.A) begrijpt de kritiek. 'Toch moeten we opletten dat we het kind niet met het badwater weggooien. Ik blijf vinden dat de nabijheidsregel zijn nut heeft. Maar misschien zouden scholen wel wat vroeger moeten kunnen bijsturen en voorrang geven aan niet-kansarme kinderen. We hebben daar trouwens al voorstellen over gedaan aan de minister. Die wil in 2011 het huidige systeem herbekijken.'

En de Rudy doet aan struisvogelpolitiek. Probleem? Welk probleem???

2 opmerkingen:

  1. Ik begrijp je kritiek echt helemaal! Het probleem van kamperen aan de schoolpoort is idd opgelost (m.a.w. Gent komt nu niet meer "slecht" in beeld door foto's van kamperende ouders in de media), maar als ouders kan je je kind niet meer kwijt in de school van jouw keuze en heb je het risico dat ze terecht komen in een klasje waar er geen enkel kind Nederlands spreekt... Ik ben zeker niet racistisch, maar als je als kind terecht komt in een groep waarvan er niemand jouw taal spreekt, is dat zeer slecht voor hun ontwikkelingsniveau. Dat beleid moet dringend herbekeken worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Liesel: Voilà. Wij wonen in een multiculturele buurt en hebben daar ook bewust voor gekozen. Maar dit is gewoon zo fout! En uiteindelijk niet bevorderlijk voor het onderwijsniveau! Vandaag aan de creche stonden we te praten met vijf mama's en GEEN (!!!) van ons kindjes gaat naar de school van onze eerste keuze... en dan maar zeggen dat het een probleem is van een kleine groep mensen.

    BeantwoordenVerwijderen